Plantebestemmelse og tørring.
I min biotop har jeg været rundt og plukket forskellige planter. Planterne har jeg lagt ind i en telefonbog. Telefonbogen bliver presset med andre bøgers vægt på, så planterne bliver mast flade. Man kan også hænge planterne op i en tråd og lade dem lufttørre.
De planter jeg fandt i biotopen var:
Glat vejbred: Plantago major. Almindelig i vejkanter og gårdspladser. Flerårig. Mørkegrøn.
Ben- vejmælkebøtte: Taraxacum pallidipes. 20-30 cm. Maj- Juni. Lever i græsland. Gul blomst, grå grønne blade.
Krat-viol: 5-25cm. April- Juni. Almindelig i løvskove og overdrev. Flerårig urt, med mørk stængel. Blåviolette blomster, med lys basis.
Tusindfryd: Bellis perennis. 5-15 cm marts- november. Almindelig i græsplæner overdrev og enge. Flerårig blomst. Blomstens randkroner er hvide eller rosa og roset formet. Stænglen er rød.
HvidKløver: Trifolium repens.10-30,cm. Juni – sept. Gror i egne og vejkanter. Krybende stængel. Hvide eller rosa blomster.
Pædagogiske overvejelser: Hvad kan jeg bruge dette til i en børnehave.
Mht. til plantebestemmelse, kan børnene lære om hvilke blomster der er og hvad de hedder. Børnene kan tegne de blomster som de ser. pædagogen kan motivere børnene til, at lægge mærke til og snakke om naturen.
Børnene kan også plukke planterne, tørre dem og ramme dem ind, evt. med et lille billede af hvordan de ser ud i den frie natur.
Man kan også lave kollager af de tørrede blomster. Man kan føle på og lugte til blomsterne.
Med børnene kan man lave en æstetisk læreproces med henblik på æstetisk læring, hvor børnene er med gennem alle faserne, fra start til slut.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar